0

Wat interne communicatie met klantvriendelijkheid te maken heeft.

‘AFM moet alle verzekeraars beoordelen op klantvriendelijkheid’ Kopt NU.NL, http://www.nu.nl/economie/3928091/afm-moet-alle-verzekeraars-beoordelen-klantvriendelijkheid.html.

Klantvriendelijkheid, alle verzekeraars doen heel hard hun best om deze steeds beter te maken. En je ziet bij elke verzekeraar dat de frontoffice medewerkers hard getraind worden in hun klantvriendelijkheid. En met effect! Maar zou het effect niet veel groter zijn als ook de backoffice en andere ondersteunende afdelingen getraind worden op hun klantvriendelijkheid? Want de interne klantvriendelijkheid wordt vaak vergeten. Helaas zien afdelingen een andere afdeling vaak als concurrent of tegenstander. Maar hoe komt dat nou? Waarom is de interne communicatie nou zo moeilijk. Dit komt vaak omdat de communicatiestijl tussen afdelingen sterk kan verschillen. Frontoffice medewerkers zijn vaak erg mensgericht en direct. Back office medewerkers zijn vaker taakgericht en indirecter in hun communicatie. En maar goed ook, want ze hebben niet voor niets voor die functie gekozen. Maar hoe krijg je nou voor elkaar dat ze elkaar gaan begrijpen? En nog een stapje verder hoe zorg je ervoor dat er binnen een team goed met elkaar communiceren. Door gebruik te maken van Q4 profiles. Met deze DISC gebaseerde gedragsanalyse tool kan  je letterlijk teamleden plotten in een kaart. In combinatie met een communicatietraining over de verschillende stijlen, leren de team leden beter communiceren met iemand die een andere stijl heeft. Hierdoor ontstaat begrip en respect naar elkaar en zal met makkelijker aan de interne klanttevredenheid werken. Dit komt de externe klanttevredenheid ten goede. Men kan namelijk sneller schakelen met een collega en taken voor de klant kunnen sneller geregeld worden. Interesse wat Q4-profiles in combinatie met communicatietraining en eventueel teamcoaching voor jouw bedrijf of afdeling kan betekenen? Bel me voor een vrijblijvend gesprek: 0628534031

Pauline