hoogbegaafden coach

Altijd heb ik mij anders gevoeld dan anderen. Waar dat nou aan lag was me niet duidelijk. Op school spande ik mij niet heel erg in en haalde vaak gemiddelde cijfers. Door de juf in de eerste klas lagere school werd ik bestempeld als lui en ongeconcentreerd. Ik heb mij altijd dom gevoeld. Toch kon ik goed genoeg leren om naar een HAVO/VWO school te gaan. Ook daar haalde ik hele gemiddelde cijfers. Hard leren dat kende ik niet. Hoefde ook niet. Maar ik bleef me anders voelen. Ik werd ook veel gepest, blijkbaar vonden anderen me ook anders.

Pas jaren later toen mijn oudste naar school ging en toch wat sneller dan gemiddeld bleek, gingen er kwartjes vallen. Voor mijn werk deed ik een assessment en daar scoorde ik erg hoog op. Inmiddels zijn mijn beide kinderen getest en ze zijn allebei hoogbegaafd. Hoe meer ik mij verdiep in hoogbegaafdheid en hoog sensitiviteit, hoe meer ik mezelf en mijn kinderen herken.

Inmiddels werk ik alweer een aantal jaren als professioneel coach en ik krijg steeds meer aanvragen van mensen die ook hoogbegaafd blijken te zijn en toch niet lekker in hun vel zitten. Ook zij zijn op zoek naar de juiste koers. Het helpt, als je een coach hebt die met je mee kan denken, die begrijpt dat jouw denkpatroon anders is dan anderen. Juist dat geeft mij dat beetje extra in de begeleiding van hoogbegaafden.

In februari 2017 ben ik een opleiding gestart om me nog verder te bekwamen in de begeleiding van hoogbegaafden. Ik doe nu de opleiding “ECHA- Specialist hoogbegaafdheid” aan de Radboud Universiteit. Het doel was om nog meer theoretische onderbouwing te krijgen van mijn coaching. Zodat ik hoogbegaafden nog beter kan begeleiden. Inmiddels heb ik 2 van de 4 modules afgerond. Vanaf september 2017 doe ik de 3e module.

(hoog) begaafde kinderen

Ik krijg steeds meer vragen van ouders met (hoog)begaafde kinderen. Ik help hen, vanuit mijn eigen ervaring en de wetenschappelijke kennis opgedaan in mijn opleiding, in de zoektocht naar de juiste weg voor hun kind. Maar dan juist ook kijkend naar dat specifieke kind. Want iedereen is anders, wat voor de een werkt, werkt soms juist niet voor een ander. Veel ouders durven er ook niet openlijk over te praten. Bang om toch als die pusherige ouder over te komen, die denkt dat zijn kind hoogbegaafd is. Mensen denken soms dat hoogbegaafd zijn fijn is, dat het alles makkelijk maakt. Helaas is dat juist niet zo. Veel hoogbegaafden lopen juist tegen problemen op.

Dat is ook niet zo raar want ze denken op een andere manier. Hierdoor hebben hoogbegaafde kinderen vaak juist problemen op school, omdat ze niet mee kunnen in de normale leerstof. De stof wordt vaak aangeboden door kinderen in stapjes dingen aan te leren. Hoogbegaafden hebben deze stapjes vaak niet nodig en zullen ze ook niet begrijpen. 8 plus 5 is 13. Waarom moet je dan eerst 2 erbij doen en dan 3? Je kan toch ineens 5 erbij doen. En als je het dan in stapjes doet, waarom dan niet eerst 3 en dan 2? Iets wat voor de één logisch is, is voor de ander dus helemaal niet logisch. Maar wat werkt dan wel? Ook dat verschilt per kind. Hier zijn ook legio mogelijkheden. Graag help ik ouders en kinderen in hun zoektocht.

Wil je meer weten, bel me dan op 06-28534031 of mail me op pauline@pdb-coaching.nl